Efterårsturen for 25. gang ! LEMVIG SEJLKLUB

16 både med 41 sejlere på tursejlads i Limfjorden i uge 41 !

I 1990 blev en efterårstur med deltagelse af to sejlere fra Lemvig Sejlklub grundlaget for en tradition i Lemvig Sejlklub, som i denne uge blev gennemført for 25. gang.

Forhistorien er, at nu 93 årige Ejvind Madsen, – Junker 26 sejler med ca. 50.000 sømil under kølen, i efteråret 1990 i klubhuset beklagede sig til en sejlerkammerat, Holger Andreassen, omkring for tidlig optagning af bådene i efteråret.

Resultatet blev, at de to sejlere stak af på tur i den vestlige del af Limfjorden dette år, og igennem alle årene herefter har forskellige sejlere i klubben været med til at holde liv i denne efterårssejlads. I år var det således 25. gang sejlerne fra Lemvig tog afsted på togt i uge 41- denne gang med deltagelse af 41 sejlere i 16 både.

Årets tur, under ledelse af Aksel Skovgaard, havde afgang fredag den 2. oktober med første stop i Doverodde. Fredagen var begunstiget af fin sejlervind- ca 10 m/s fra vest, så der blev krydset livligt op i det snævre farvand mellem Jegindø, Mors og Agerø og frem til Doverodde. Her var der fælles aftensmad, som bådene havde medbragt, samt aftenhygge i klubhuset, som den lokale sejlklub havde stillet til rådighed for Lemvig sejlerne.

Lørdag gik turen videre mod nord, vest om Mors, med frokost-opankring tæt ved DS bøjerne ved Skyum Bjerge. – et flot syn med 16 både på en spejlblank Limfjord.

Turen gik videre gennem Vilsundbroen mod Thisted, hvor én af turens højdepunkter – festmiddagen – skulle løbe af stablen.

Tre medlemmer af klubben har de seneste 8 år påtaget sig opgaven, at tilberede og servere festmiddagen på efterårsturen.

I år blev det til en Jubilæumsmiddag med 3 retter mad. Hovedretten Herefordbøf med tilbehør faldt i god smag, og lagde bunden til en hyggelig aften med guitarspil, sang og krøniker og tilbageblik på oplevelser gennem årene.

Der var også telefonisk forbindelse til nu 93 årige Ejvind Madsen, der er æresmedlem af Lemvig Sejlklub.

Fra bopælen i Lemvig fulgte han hver dag klubkammeraternes færden, og han fortalte selskabet, gennem medhør i telefonen, om turoplevelser gennem årene. Især en grundstødning for 10 år siden ved Livø Tap blev livlig kommenteret.

Turen gik videre med besøg i Ejerslev, overnatning på Fur, og til sidst i Glyngøre efter en kort afstikker i Nykøbing M.

Herefter var der kurs mod hjemhavnen i Lemvig efter nogle flotte efterårsdage i noget af Danmarks bedste farvand til tursejlads.

I år var turen begunstiget af flot efterårsvejr. – og sejlerene i Lemvig Sejlklub kan efter turen begynde at tænke på afrigning og optagning af både.

Bo Ravn

Erik Broe tog nogle billeder, som kan ses her.