Flot resultat af båd fra Lemvig Sejlklub ved årets Palby Fyn Rundt

For skipper Erik Skovgaard og besætning ombord på Maxi 80 raceren DEN 49 FRIGGA blev årets deltagelse i  Palby Fyn Cup både en stor succes og en prøvelse i udholdenhed.

273 både stillede til start i Bogense for at sejle rundt om øen med Fyn til bagbord. 310 både var tilmeldt løbet, men allerede inden start havde 37 både valgt at melde fra. Vejrudsigten lovede kuling, regn, hagl, torden og vindstille, så det var en stor udfordring der ventede de deltagende besætninger. Ved start var vinden 8 ms, og vinden varierede fra vindstille ved Fænø i Lillebælt til 15- 18 ms i Storebælt. Vejrets luner gjorde, at kun 145 både gennemførte sejladsen, men heldigvis var der ingen alvorlige skader under sejladsen.

Resultatmæssigt blev sejladsen en stor succes for besætningen fra Lemvig Sejlklub som deltog i 8. løb med 9 både. FRIGGA vandt sit løb, og blev placeret som nr. 3 i sin gruppe med deltagelse af 30 både. Dette rakte til en samlet plads som nr 44. – et rigtig flot resultat af én af de mindre både i feltet taget vejret i betragtning.

Erik Skovgaard og besætning var 1 døgn 4 timer og 15 min om turen. Grej og mandskab blev hele vejen rundt udfordret af vejr og vind, og især turen op gennem Storebælt i 15- 18 ms krævende udholdenhed fra besætningen, der ikke havde fået nattesøvn pga. vejret.

TILLYKKE til skipper og besætning –  og vel også lidt rart at komme “hjem” igen til tirsdagssejladserne i Lemvig Sejlklub og Nissum Bredning i frisk vind !

start_10

Billede: Pressefoto PALBY Fyn Cup:  Trængsel ved start :FRIGGA DEN49 på bagbords halse  (båden med udvendigt ror)

Se mere på : www.palbyfyncup.dk