I formiddags skete der et kedeligt uheld med kranen og en båd gled pludselig ud af den forreste stroppe og ramte kajkanten. Båden ramte en af pullerterne, der gik lige gennem fribordet, ligesom den også ramte kajkanten og knuste skrogbunden. Samtidig skred den agsterste stroppe bagud og blev hængende på skrueakslen, der blev bøjet.
Der skete heldigvis ingen personskade.
Redningsringen blev rekvireret, men havde kun en lille kran hjemme.
Vi fik Redningsringens kran monteret på båden og fik den trukket lidt op, således flere hundrede liter vand kunne løbe ud. Alligevel kneb det for kranen at løfte båden, der stadig indeholdt en hel del vand. Vi fik derfor klubbens kran monteret igen med en stroppe agter, således vi kunne løfte agterenden lidt op og “hælde” vandet ud af hullet i stævnen. Alligevel kunne kranvognen ikke løfte båden op og vi brugte klubbens kran som en hjælp indtil båden kunne trækkes så tæt på kranvognen, at den selv kunne løfte den.
Hvad gik galt?
Undertegnede kom først på stedet, da båden stod på næsen, men umiddelbart ser det ud til, at åget var for langt og skulle have været kortet lidt op. Man kunne måske også have bundet et tov mellem for- og agterstropperne for at forhindre, at den forreste gled fremad.
Læs her, hvad Dansk Sejlunion skriver om forsikringsforhold i forbindelse med mastekran og bådkran.
Foto: KKW