“I årene 1954-1963 gik det stærkt tilbage for Lemvig Sejlklub, som i flere år kun havde “Riff” og “Cito” samt en enkelt kragejolle. Bortset fra et enkelt medlemsmøde, havde de få sejlere næsten daglig kontakt og generalforsamlinger har det ikke være muligt at afholde. Repræsentanter for klubben har hvert år deltaget i Møderne i Limfjordssammenslutningen og der har hvert år været afholdt Hovedkapsejlads og sejlads i forbindelse med By- og Havnefest, Ildregatta og Børnehjælpsdag. Der er ikke opkrævet kontingent i flere år og alle udgifter vedrørende klubben er afholdt af formanden. Regnskabet udviser en gæld til M. Aasted på kr. 1.009,20, som Aasted forærer klubben, der således kan begynde på en frisk. I 1964 er der kommet en del nye både til byen og der er tegn på nyt liv i klubben. Der er derfor indkaldt til generalforsamling i klubhuset tirsdag den 26.05.1964 kl. 19 med valg af ny bestyrelse på dagsordenen.” Mogens Aasted.
OPTIMISTJOLLER
I efteråret 1964 afholdtes propaganda-aften på Lemvig Ungdomsgård, hvor der blev vist film om optimistjollen, ligesom det blev meddelt, at såfremt der kunne opnås tilslutning, ville klubben hjælpe med at bygge et antal nye optimistjoller. I vinteren 1964-65 blev således bygget 11 optimistjoller på tømrerværkstedet i Storegade (hvor tømrer Mose Pedersen og senere tømrer Knudsen havde værksted). Dette foregik én aften om ugen og de 11 børn hjalp med at slibe og pudse, medens forældre og de lidt ældre medlemmer byggede jollerne. De lokale handlende sponsorerede jollerne og de enkelte firmanavne blev malet på siderne af jollerne. Det kostede således kun det enkelte barn et sejl til 200 kr. at komme på vandet.
Den første aften blev jollerne søsat ved østhavnen, hvor klubben havde lånt plads i en af de store træhaller, der lå side om side dengang. Der var heldigvis meget let vind, men samtlige børn blev omgående smittet af “sejlerkuller”. Der blev afviklet dels lokalt stævne lige før sommerferien og dels et stævne med udenbys deltagere om efteråret. De 11 børn deltog i en række sejladser i kredsen de følgende år, ligesom man arrangerede en tur til Århus.
Året efter blev der bygget en lille indhegning til jollerne på vesthavnen og der blev slået en lille bro. Klubben havde på det tidspunkt et lille klubhus placeret blandt de mange røde fiskerhuse, der lå på vesthavnen. Jollerne blev senere flyttet til Vinkelhage, da klubhus m.v. blev etableret her. I 1966 blev Knud Kristian Wrist og Jens Krarup ved et kredsmesterskab i Skive udtaget til DM, der foregik i Kolding den 5-7. august 1966. Det blev dog ikke til de helt store placeringer, især da det blæste og regnede temmelig meget under hele stævnet og sprydstagerne var simpelthen for bløde. Se evt. lidt mere om Knud Kristians “optimistjolle tid”
Generalforsamling den 05.07.1967: Der var nu kommet en afklaring i byggesagen på Vinkelhage, der omfatter flytning af Høeg Hagens pakhus fra østhavnen og ud lige vest for Roklubben. Dette har vist sig muligt efter en rimelig handel med Høeg Hagen og ligeledes velvillig indstilling fra vore pengeinstitutter samt Lemvig kommune fra hvem vi har modtaget et tilskud på kr. 10.000 kontant, samt et lån fra hver af vore banker på kr. 8.750. Eget tilskud til denne sag er kr. 5.000. I alt kr. 50.000.
Generalforsamling den 01.10.1968: Der blev valgt et 3-mandsudvalg bestående af Holger Skou, Henning Villemoes og Charles Madsen til behandling af alt vedr. vore planer med placering af en havn ved Vinkelhage ud for vort klubhus.
Der blev slået en bro og senere blev sejlklubben flyttet ud i et hjørne af et gammelt pakhus, der tidligere stod på Østhavnen og som sejlklubben fik som bådhal.
Fotos fra det gamle fotoalbum:
Standerhejsning ved det nye klubhus/bådhal på Vinkelhage – ved siden af RoklubbenDet nye klubhus/bådhal på Vinkelhage – ved siden af RoklubbenDet nye klubhus/bådhal inden den blev flyttet fra Østhavnen til Vinkelhage – ved siden af RoklubbenMåske fra Limfjordsdage 1968. Der ses Henning Villemoes, Fru Tommerup, Ingolf Hunskær, Bøje Tommerup, Kjeld KristensenHartvig Tommerup, BådebyggerOptimistjolleMåske fra Limfjordsdage 1968 – i det nye klubhus/bådhal på Vinkelhage – ved siden af Roklubben. Der ses bl.a. Charles Madsen, Henning VillemoesLars Kirk, Else HonoréMåske fra Limfjordsdage 1968 – her i det nye klubhus/bådhal på Vinkelhage – ved siden af Roklubben. Der ses Henning Villemoes, Erling Jensen, Lars KirkMåske fra Limfjordsdage 1968 – her i det nye klubhus/bådhal på Vinkelhage – ved siden af Roklubben. Der ses bl. a. Sys og Palle Skyldal SørensenMåske fra Limfjordsdage 1968 – her i det nye klubhus/bådhal på Vinkelhage – ved siden af Roklubben. Standerhejsning ved det nye klubhus/bådhal på Vinkelhage – ved siden af Roklubben. Optimistjolle LS 2: Hans Chr. Rye, 1965 eller Kristian Munk Sørensen, 1966Holger Andreassen, Niels Lehmann Jensen, Bent Sørensen, ?, Mogens Aasted, Henning VillemoesCharles Madsen havde Nordisk 22 kvm nr. D3 “Colibri” – og den stod rødmalet.KragejolleOptimistsejlads – ikke i LemvigOptimistsejlads – ikke i LemvigMogens Aasteds Bianca 27 “Cupido”Charles Madsens Nordisk 22 kvm. D 3 “Colibri”Måske fra Limfjordsdage 1968 – bl.a. Henning Villemoes, Jens Nielsen (fra Skive), Ingolf Hunskjær, Kjeld Kristensen.Poul Wrist i sin Folkebåd D 300 “Festina” – med Hans Agger på fordækket og Knud Kristian Wrist ved roretKrarups KDY 15 m2 Juniorbåd J 383 “Marie”, som Andreas Krarup selv byggede. Ombord ses Erik Krarup, Jens Krarup, Ove NielsenKDY 15 m2 Juniorbåd, D 383 Marie tilhørende Andreas Krarup, der selv havde bygget denFællestur til Krik Havn ved AggerAftenkapsejlads. KDY 15 m2 Juniorbåd, J 395 med bl.a. Erik og Arne Skov MadsenNiels Vorgaard, Struer, Jens Krarup og ?J 395 med bl.a. Erik og Arne Skov Madsen – her i StruerFra Hovedkapsejlads. Dragen “Yvonn” D 34, Brdr. Søndergaard, StruerSteen Kirk på agterdækket på “Riff”Charles Madsens Nordisk 22 kvm “Colibri”Mads Villemoes i sin optimistjolleCharles Madsen i sin Nordisk 22 kvm D3 “Colibri”Steen Kirk “hænger ud”Mads Villemoes bliver “fodret” af Lars KirkCharles Madsen i sin Nordisk 22 kvm D3 “Colibri”Louis Sørensen, Charles Madsen, fru Madsen, Arne Sørensen i Nordisk 22 kvm D3 “Colibri”Erik Krarup, Hans Thomsen, Mads Villemoes, Henning Villemoes og Erik Kirk ombord i Riff i Nykøbing MorsLemvig Lystbådehavn. Forrest Ingolf Hunskjærs Liljebåd “Sissi” og skærgårdskrydseren kunne være Ove Urts, som vi kaldte “neglefilen”Fra Lystbådehavnen i Lemvig: Forrest Chr. Rimestads Yngling, derefter Ingolf Hunskjærs Liljebåd, “Sissi” og dernæst “Cito”. Derefter formentlig bådebygger Lunds lille fiskerbåd og smed Ankers fiskebåd.Optimistsejlads på Lem VigOptimistsejlads på Lem VigOptimistsejlads på Lem VigOptimistsejlads 1965 i Lemvig Havn: LS 1 Erik Krarup, LS10 Ole Sejr, LS 11 Knud Kristian WristOptimistsejlads 1965 i Viborg. Nr. LS 11 er Knud Kristian WristOptimistsejlads foråret 1965 på Lem Vig: LS 10 Ole Sejr, LS 8 Erling Christensen, LS 4 Peder DavidsenOptimistsejlads foråret 1965 på Lem Vig: LS 4 Peder DavidsenOptimistsejlads 1965 i Viborg: LS 11 Knud Kristian WristIngolf Hunskjærs Liljebåd “Sissi”Krarups KDY 15 m2 Juniorbåd J 383 “Marie”, som Andreas Krarup selv byggede. Ombord ses Erik Krarup og Jens Krarup,HovedkapsejladsNordisk Folkebåde FD 443 tilhørende bådebygger Kielstrup Madsen i StruerFolkebåd FD 538 “Chap” “Sjønne” fra ThistedOptimistsejlads på Lem VigOptimistsejlads på Lem VigDen gamle havnekran blev flittigt brugt langt op i 70’erne. Her kunne det være Charles Madsens Drage “Esquire”, der tages på land.Her ses det gamle klubhus – med det afvalmede tag – som vi havde frem til foråret 1968, hvor det nye i hjørnet af pakhuset på Vinkelhage ved siden af Roklubben, blev indviet.Udsigt over havnen med lystbådehavnen til højre på ydermolen.