TUR-sejlads – på den korte bane

Begivenhedsdetaljer

• Date:
  • Kategorier:

Sommerture i Grace

Onsdag den 8. februar 2023 kl. 19:30 arrangerer Sejladsudvalget en klubaften med ovenstående emne.

Der vil blive lagt vægt på at “åbne øjnene” for nye sejlere og forhåbentlig få af-dramatiseret det, at sejle på tur.
Tursejlads er nemlig ikke bare Langturssejlads med kurs mod de fjerne kyster. Tursejlads er også en tur til Thyborøn, evt. med en overnatning i båden.

Skulle man herefter få lyst til mere, kan man udvide det med nogle dage og måske nå helt til Nykøbing! Når man begynder at blive fuldbefaren, kan man overveje en egentlig Sommertur. Og her er der uanede muligheder uden at man behøver at sejle over de store have….

Grace

Knud Kristian Wrist, der nu har sejlet i 58 sæsoner, vil fortælle lidt om, hvordan Irene og han har grebet det an de sidste 27 sæsoner i deres 34-fods sejlbåd “Grace”.

På disse 27 sæsoner har de i alt sejlet 31.900 sømil. Sommertogterne udgør dog kun 13.438 sømil. Det betyder, at sommerturene i gennemsnit har været 498 sømil pr. år. De øvrige småture m.v. har dermed i gennemsnit været på 684 sømil om året – altså længere end sommerturene!
Nogle år har været længere end andre, hvor den længste tur på 1200 sømil var i 2017 til Stockholm og Götakanalen, medens den korteste på 76 sømil var turen i 2015 til Fur…

Så altså ikke langture, men mindre ture, hvor der ikke er sejlet igennem om natten, men overnattet i havn eller for anker.

Hvad er hemmeligheden? Knud Kristian vil fortælle lidt om:
– Hvor kan man sejle hen?
– Hvad har de med ombord – og hvad bruger de?
– Hvad får de tiden til at gå med?
– Er det svært at finde vej?
– Bliver det ikke kedeligt?
– ????
– Til sidst vil han fortælle om deres tur til Rügen i sommeren 2019

Mød op og bli’ inspireret til selv at prøve.

Der vil blive serveret kaffe og brød til de sædvanlige billige klubpriser, nemlig 30 kr.

For ikke at mangle til forplejningen må du meget, meget gerne sende en mail med antal på denne MAIL.