Undervisning i VHF/DSC radio

Lemvig Sejlklub tilbyder undervisning i brug af VHF/DSC radio.
Underviser: Peter Møller.

Undervisningen er åben både for medlemmer og ikke medlemmer af Lemvig Sejlklub.
Du behøver ikke at gå til prøve for at følge undervisningen.

Tidspunkt og sted for undervisningen:

Tirsdag den 28. november 2017 kl. 18.30- 21.00 i klubhuset, Lemvig Sejlklub,
Vinkelhagevej 10, 7620 Lemvig

Tirsdag den 5. december 2017 kl. 18.30- 21.00 i klubhuset, Lemvig Sejlklub
Vinkelhagevej 10, 7620 Lemvig

Mandag den 11. december 2017 kl. 18.30- 21.00 i radiorummet på Fiskeriskolen i
Thyborøn, Ærøvej 9, 7680 Thyborøn.

Sidste undervisningsdag foregår på Fiskeriskolen i Thyborøn. Her prøves praktisk anvendelse af VHF/DSC, Navtex, EPIRB og Sart, med funktionelt udstyr til rådighed for alle med komplette radiostationer til rådighed .

Deltagerne i undervisningsforløbet kan tilmelde sig Søfartsstyrelsens VHF/SRC prøve
Prøven afvikles tirsdag den 12. december 2017 kl. 19,00 på Fiskeriskolen i Thyborøn. Er du forhindret på prøvedagen kan prøven aflægges et andet sted i landet hvor Søfartsstyrelsen afvikler prøver. Du kan tilmelde dig til prøven her.

PRIS:

Deltagelse i undervisningen:

For medlemmer af Lemvig Sejlklub: 250 kr.
For ikke medlemmer: 400 kr
Undervisningsmateriale: 120 kr.
Pris for prøveaflæggelse: 503 kr.- (betales til Søfartsstyrelsen)

TILMELDING til undervisningen SENEST fredag den 24. november 2017:

Kontakt Bo Ravn
Mobil 22101951 eller mail

For at eje og betjene en maritim VHF radio med DSC (Digital Selected Call) skal man have et SRC certifikat udstedt af Søfartsstyrelsen. SRC-certifikatet udstedes på grundlag af en bestået prøve. Prøven afvikles af Søfartsstyrelsen.
Lemvig Sejlklub tilbyder som forberedelse til Søfartsstyrelsens SRC-prøve et undervisningsforløb. Hjemmearbejde må påregnes.
Kursus dækker hele pensum til SRC-prøven.
Kursus suppleres med bogen “Tillæg til lærebøger i GMDSS” som kan købes første kursusdag for 120 kr.
Om Søfartsstyrelsens SRC-prøve:
Du kan som deltager i undervisningen i Lemvig Sejlklub få underviseren til at  hjælpe med at tilmelde dig til Søfartsstyrelsens prøve. Tilmelding til Søfartsstyrelsens prøve skal afklares på første kursusdag den 28. november da tilmeldingen skal ske elektronisk min 7 dage før prøvens afvikling. Tilmeldingen sker på Søfartsstyrelsens hjemmeside med Nem ID adgang.

En VHF radio er et kommunikationsmiddel for enhver der færdes til søs
For at anvende en VHF radio er det et lovkrav, at man som lystsejler minimum har et VHF/SRC certfikat. Dette gælder uanset om man har en stationær VHF / DSC radio, eller blot har en håndholdt VHF radio.
Med en VHF kan du altid komme i kontakt med andre, og den er et uundværligt redskab, hvis der skulle opstå en nødsituation. På kanal 16 kan du altid komme i kontakt med andre skibe eller med Lyngby Radio, som døgnet rundt aflytter kanal 16 – Og andre kan komme i kontakt med dig.
Det digitale DSC (Digital Selective Call) system giver yderligere sikkerhed – her kan du udsende en digital nødalarm, der indeholder hvem du er samt din øjeblikkelige position, blot ved et tryk på en enkelt knap. Det er et lovkrav at man har et SRC certfikat eller større for at anvende radioen. Dette gælder uanset om den har DSC eller ej.
En fastmonteret VHF / DSC radio har en gennemsnitlig rækkevidde på 50 km, og inden for dette område vil du blive hørt, hvis du kalder op.
En bærbar VHF har en noget kortere rækkevidde, men trods dette vil du også med denne blive hørt af de omkringliggende skibe.