Uheld med kranen

I formiddags skete der et kedeligt uheld med kranen og en båd gled pludselig ud af den forreste stroppe og ramte kajkanten. Båden ramte en af pullerterne, der gik lige gennem fribordet, ligesom den også ramte kajkanten og knuste skrogbunden. Samtidig skred den agsterste stroppe bagud og blev hængende på skrueakslen, der blev bøjet.

Der skete heldigvis ingen personskade.

Redningsringen blev rekvireret, men havde kun en lille kran hjemme.

Vi fik Redningsringens kran monteret på båden og fik den trukket lidt op, således flere hundrede liter vand kunne løbe ud. Alligevel kneb det for kranen at løfte båden, der stadig indeholdt en hel del vand. Vi fik derfor klubbens kran monteret igen med en stroppe agter, således vi kunne løfte agterenden lidt op og “hælde” vandet ud af hullet i stævnen. Alligevel kunne kranvognen ikke løfte båden op og vi brugte klubbens kran som en hjælp indtil båden kunne trækkes så tæt på kranvognen, at den selv kunne løfte den.

Hvad gik galt?

Undertegnede kom først på stedet, da båden stod på næsen, men umiddelbart ser det ud til, at åget var for langt og skulle have været kortet lidt op. Man kunne måske også have bundet et tov mellem for- og agterstropperne for at forhindre, at den forreste gled fremad.

Læs her, hvad Dansk Sejlunion skriver om forsikringsforhold i forbindelse med mastekran og bådkran.

Foto: KKW

3 tanker om “Uheld med kranen

  1. Hej Knud Kristian. Jeg havde egentlig planer om at tage min båd af vandet på lørdag, men efter dette haveri, er der så nogen der kan sige noget om, hvornår kranen er klar igen.
    Med mit kendskab til løftegrej og kraner skal alt udstyr og kran tjekkes efter haveri. Ikke at jeg skal kloge for meget i det, men jeg vil være ked af at skulle bruge kranen med chancer for at udstyr og kran kan være beskadiget, jeg har jo allerede engang tabt min båd 😊 dog fra min bådvogn.

    Sender I info ud om det videre forløb ?

    Vh Lars Svendsen

    1. Hej Lars
      Ikke at jeg skal kloge i noget, men der skete ikke noget som helst med kranen og der er da også kommet flere både op siden.
      Om de løftestropper, der blev benyttet (8 m stropper) skal gås igennem eller sådan noget vil jeg ikke kloge i.
      vh Knud Kristian Wrist

    2. Hej Lars
      Tak for dit indlæg.
      Bestyrelsen har haft kontakt til Vandborg Karrosseri, og de besigtiger kranen og stropper fredag morgen den 2/11
      Med venlig hilsen
      Bo Ravn

Der er lukket for kommentarer.