16 nye duelige sejlere

Torsdag den 13. juni bestod 16 nye sejlere den praktiske del af Duelighedsprøven i sejlads, og har derved erhvervet Duelighedsbeviset i sejlads.

Holdet har igennem vintermånederne blevet undervist i den teoretiske del , hvor Peter Møller har undervist, afsluttende med en skriftlig og en mundtlig prøve med censor udefra. Den teoretiske del omfatter blandt andet søfartsreglerne, afmærkning af farvandene og navigation.

Hold 1: fra v: Simonn Høgh Jensen, Jakob Hoff Larsen, Sofie Svankjær, Simon Brinch Skaaning, instruktør Bo Ravn, Freja Svankjær.

Efter den teoretiske delprøve var bestået i april har sejlerne trænet med henblik på at bestå den praktiske prøve. Her prøves havnemanøvrer, sejlads efter kompas, og der lægges stor vægt på sikkerhed til søs, blandt andet skal kursisterne vise, at de kan lave en “Mand over bord” øvelse.

Hold 2: fra v: Kresten Kirkeby, Allan Gråkjær, instruktør Bo Ravn, Pia Skovmose, Kurt Pedersen, Samal Lamhauge. ikke med på billedet: Jørgen Sax Mårbjerg.

På eksamensdagen den 13. juni startede vinden i SSV, og 10- 16 m/s der senere aftog. Sejlerne var inddelt i 3 hold a 5 personer, og de skiftedetil at være skipper og besætning under prøveaflæggelsen. Især det første hold på vandet mærkede den kraftige vind under af aflæggelsen af prøven, men cencoren der skulle bedømme de nye sejleres praktiske færdigheder var tilfreds, og dermed kom alle igennem både de teoretiske og praktiske færdigheder til at begå sig på en sejl- eller motorbåd. Beviset giver desuden ret til at føre speedbåd.

Hold 3: fra v: Ole S. Daniel, Frederik Wedderkopp, Marcus Poulsen, Christian Heilig, instruktør Bo Ravn, Rikke Østerby

STORT tillykke til de nye sejlere, der efterfølgende i Sejlklubbens klubhus modtog duelighedsbeviset for fritidssejlere via censor.